Merhabalar,
Blender
programı ve internet sayfalarında etkileşimli 3B
teknolojileri; “Araç ve Gereçler” ile ilgili bir iki satır.
Uzun Laf
"Maddi dünya" “Sanal dünyanın” önünde giderek yön belirliyor:
Durağan (static) tasarımlardan uzak alışkanlıkları aslında hepimiz çoktan edindik bile. Yani, ekranlarımızı büyültüp küçültmeye, döndürüp dondurmaya, isim söyleyerek telefon-numarası aratmaya, … alışmışız.
Donanım dünyası bu tarz “Etkileşimli Fonksiyonlar”'ı gerçekleştirmişken, “sanal dünyada” (Internet) benzeri özellikleri sunan teknolojilerin (genelde) 2B ile sınırlı olması, oluşan kullanıcı beklentilerini karşılayamaz hale gelmiştir bile.
Kullanıcıların bu tarz beklentilerinin bir “evrim” sonucu oluşmuş, yani doğal ve kalıcı olması, bu beklentilere “cevaplar” üretilmesini, şu an için “gerekli”, gelecek için ise “kaçınılmaz” kılıyor.
Yani bu bağlamda …
… Internet’in geleceği 3 Boyutlu teknolojilerde.
Blender
(3 boyutlu tasarım programı) ile, internet ortamında etkileşimli kullanılabilinen, 3 boyutlu modeller oluşturmak mümkün. Bunu yapabilmek için mesela blend4web – Blender for web uzantısı kullanılmalıdır.
Bu bağlamda Blender
için farklı önerilere sevinirim.
Blend4Web (Blender for Web):
Blender
programı ile tasarladığın modelleri veya animasyonları, internet sayfalarında etkileşimli kullanabilmeni sağlıyor.
blend4web
blend4web – Örnekler
Blend4Web
WebGL
kullanıyor.
WebGL (Web Graphics Library):
WebGL
(Web Grafik Kütüphanesi), HTML5 <canvas>
'ın içinde kullanılabilen, OpenGL
'e çok yakın/benzer bir JavaScript
API
'sidir (Uygulama Programlama Arayüzü).
WebGL
destekleyen Internet Tarayıcılarında, eklenti kullanmadan, etkileşimli 3D
ve 2D
grafik kaplamaya/sahnelemeye (rendering) yarar.
WebGL kullanan bazı kütüphaneler:
- three.js – JavaScript 3B Kütüphanesi
-
phaser – 2B oyun çerçevesi (game framework). Masaüstü ve Mobil cihazlar için
HTML5
oyunları yapmaya yarar. - WebGL örnekleri
Öneri: daha fazlası için mesela github’da “webgl” araması yapın
Hepsi bu.